W wydaniu:
- Dr Robert Piwko – O potrzebie dokończenia dekomunizacji przestrzeni publicznej
Demontaż obiektów propagandowych oraz ich usuwanie z przestrzeni publicznej to jedno z najważniejszych zadań ustawowych prowadzonych przez Instytut Pamięci Narodowej. Cel ten jest realizowany na terenie całego kraju przez pracowników Biura Upamiętniania Walk i Męczeństwa IPN w Warszawie oraz Oddziałowych Biur Upamiętniania Walk i Męczeństwa w Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu.
- [Rozmowa] Adam Siwek: Proces dekomunizacji jest ważnym elementem walki o prawdę historyczną
O dekomunizacji przestrzeni publicznej i roli upamiętnień z Adamem Siwkiem, dyrektorem Biura Upamiętnienia Walk i Męczeństwa Instytutu Pamięci Narodowej, rozmawia Tomasz Trepka
- Dr Marek Jedynak – Mit „bitwy” pod Gruszką należy wreszcie odczarować!
Propagandowy obraz przebiegu walk pod Gruszką (29 i 30 września 1944 r.) można znaleźć niemal w każdej książce wydanej do 1989 r. To właśnie za pośrednictwem wielonakładowych publikacji mit „bitwy pod Gruszką” stopniowo zyskiwał na popularności, a w szczątkowej formie jest obecny na Kielecczyźnie także dziś.
- Piotr Jaźwiński – Derusyfikacja przestrzeni publicznej w II Rzeczpospolitej na przykładzie inicjatyw podjętych w Warszawie
Właściwym symbolem procesu derusyfikacji w Warszawie była rozbiórka (wyburzenie) stojącego na placu Saskim soboru św. Aleksandra Newskiego. Sam plac został przemianowany przez Rosjan na plac Soborowy. Od samego początku sprawa ta poruszała mieszkańców Warszawy i wzbudzała wśród nich ogromne emocje. W rozmowach podnoszono, że: „sobór ten jest widomym symbolem naszej niewoli, hańby i poniżenia [...] My Polacy, nawet w ubogiej architektonicznie Warszawie mieliśmy i mamy ideę i nie możemy pozwolić na to, aby byle cham rosyjski psuł rzeczy piękne”.
- Dr Maciej Korkuć – Przeciw propagandzie totalitarnego zniewolenia
Doświadczenie totalitaryzmów przyniosło Polsce morze krwi i gigantyczne straty, których nie da się odrobić. Szacunek dla ofiar i troska o bezpieczeństwo przyszłych pokoleń obligują nas do przeciwdziałania jakimkolwiek formom gloryfikacji systemów zniewolenia.